Skip to content Skip to footer

Elektrisk sykkel – Noen fakta

Mange tror en elektrisk sykkel er en ny oppfinnelse, men slik er det ikke. Første patent på en slik sykkel kom i 1895. Etter den tid er det blitt søkt for et utall med patenter, og vi har kommet litt lenger i dag enn i 1895. Kort sagt er en elektrisk sykkel en sykkel med hjelpemotor. Motoren ligger i navet bak og starter når du begynner å trå. Da føles det som om du blir dyttet fremover av en usynlig kraft. Din gamle sykkel vil heretter samle støv…I Norge er en elektrisk sykkel, eller elsykkel som den populært blir kalt, et relativt nytt produkt på veien. Men ser vi litt lenger nedover i Europa så skjønner vi raskt at de også kommer til å bli svært synlige også på norske veier etterhvert. Nesten som vindkraft – før tenkte vi at dette ikke kunne være noe for norske forhold, men hva ser vi nå? Slik er det også med elsykler – plutselig er de på alles lepper og vi ser dem ofte i bybildet.
Jo, for det første: Dette er moro! Sykling blir aldri som tidligere. Har du først prøvd en elsykkel så er du hekta! Biltrafikken har økt jevnt de senere årene, og mange sitter timer i kø hver dag. Irritasjon, forurensing, ulykker og tidstyveri er en fellesnevner for dette. For ikke å snakke om økonomi. Har du regnet på hva bilhold koster deg i året, eller hva 2 biler koster deg? Er bil nr. 2 virkelig nødvendig å ha? For mange kan svaret være nei. Kanskje kan du klare deg med 1 bil og heller ha en elektrisk sykkel? Er det hele 2 mil til jobb sier du? Tja, men 2 mil er virker ikke mye med en elsykkel. Sett deg på elsykkelen og trå deg enkelt til jobb. Motoren gir deg et «dytt» i ryggen hele tiden, og du kommer raskt og sikkert frem. Og best av alt – du blir ikke svett og kan sette deg ved pulten uten å måtte føle for en dusj. Og når du skal hjem kan du velge om du skal bruke motorkraft, eller slå den av og mosjonere.
Ja, en elektrisk sykkel kan du bruke som en vanlig sykkel. Lovene er de samme så lenge motorkraft og virkemåte er etter EU-regulativ. Våre elektriske sykler er det. Du kan altså sykle på fortau, gangstier, i gågater og alle steder du vanligvis pleier å sykle. Hjelm er ikke påbudt, men vi anbefaler selvsagt dette.
Ja, du setter deg bare på sykkelen, trykker på «start»-knappen og trår i vei. Det er som å sykle en vanlig sykkel, men du får den fantastiske følelsen av at noen dytter deg fremover, eller som vi sier: «Alltid medvind!». Med en gang du slutter å bruke pedalene eller bremser så stopper også motoren og den virker som en vanlig sykkel. Våre sykler har motoren montert på bakhjulet, dette er å foretrekke for bedre kontroll og mindre slitasje på fremgaffel. Ikke alle har denne gode løsningen! ​Er du 10 år eller 70 år – en elektrisk sykkel klarer alle å bruke.
Nei, du har ingen «drivstoff-utgifter» annet enn da du lader den opp. Så dette er en så grønn løsning som det er mulig å finne – hvis man da ser bort fra ren muskelkraft. Batteriet varer lenge, og utgiften til et nytt batteri om noen år er for ører å regne i forhold til noen tanker med bensin.