Skip to content Skip to footer

Det kan koste deg dyrt å spare penger

El-sykler blir stadig mer populært, og har for mange allerede blitt en bil nummer 2. Flere og flere ønsker å investere i en el-sykkel, og dermed også både i sin egen helse og miljøet. Men, for noen blir prisen for denne investeringen for høy. Derfor ønsker de å kjøpe brukte el-sykler, i håp om å spare litt penger. Det kan koste dem dyrt.

Batteriet ryker først

Batteriet er den dyreste enkeltdelen på el-sykkelen, og den delen man oftes får mest problemer med ved kjøp av brukt el-sykkel. Et slitent batteri kan gi seg før du i det hele tatt har syklet én mil. Når du kjøper el-sykkelen brukt, har du heller ingen garanti for hvordan den tidligere eieren har behandlet hverken den eller batteriet. Batteriet burde nemlig lades jevnlig, selv når det ikke brukes, og aldri i ekstrem kulde. For at batteriet skal vare lengst mulig, burde man derfor ta det med inn og lade det der.

Det koster deg mye

Det hender også ofte at giret fusker, og da må du betale en kyndig for å finne ut av årsaken. Det kan ende med koste deg hele 3000 kroner å bytte et bakhjul med gir i navet. Om kjedet er rustet må det byttes, og om det er utslitt må hele drivverket byttes. Rust på ratt- eller setepinnen kan gjøre at du ikke kan stille og tilpasse det, og da må dette også byttes. Sprekker og andre skader i ramme og gaffel, kan også være alvorlig. Det kan altså koste deg mange tusenlapper å spare noen, og du kan til slutt sitte igjen med en brukt el-sykkel som har kostet deg mer enn en ny ville gjort.

Du kan bli lurt

Du står også i fare for å bli svindlet når du kjøper en brukt el-sykkel. Noen oppgir for høy førpris, og andre sykler selges altfor billig. Dette kan bety at el-sykkelen er stjålet. Om du kjøper en stjålet sykkel, bidrar du til å holde det illegale markedet gående.

Du blir ansvarlig

En del brukte el-sykler er trikset med, eller selvbygget. Det finnes ingen garanti for at de som har gjort dette vet hva de holder på med, og et feilmontert litiumbatteri kan fort bli farlig. Det er faktisk ikke ulovlig å selge eller kjøpe en trimmet el-sykkel, men det er ulovlig å bruke den. Så, om du havner i en ulykke der sykkelen, du selv eller noen andre blir skadet, er det altså du som står ansvarlig – uansett. Det hjelper ikke å skylde på selgeren, selv om du kanskje ikke var klar over at el-sykkelen din var ulovlig.

Slik trenger det ikke være

På elsykkel.no får du selvsagt kun kjøpt gode, varige og lovlige el-sykler. For at en el-sykkel skal være lovlig, virker ikke motoren hvis du ikke trør selv, den går ikke fortere enn 25 km/t, og motoren yter maks 250 watt. El-syklene våre er også av veldig høy kvalitet, og kontrollsjekkes og klargjøres av et sykkelverksted før den sendes til deg, slik at du fornøyd skal kunne sykle trygt – og lenge.

Leave a comment